Inspiration til at komme i gang med at holde et stabilt Jule-blodsukker.

 

Lysten til noget sødt, styrtes at dine behov for kontrol.

   Denne kontrol styres af et neurotransmitter i vores hjerne, der hedder Dopamin.

Dopamin udløses således i så forskellige situationer som under opnåelse af succes i både krig og kærlighed, ved indtag af velsmagende mad, ved sportssejre eller når man vinder i spil, under indtagelse af narkotika, ved seksuelt samkvem og lign., og hvor signalstoffet endvidere virker forstærkende på trangen til vanemæssigt at se frem til at kunne genopsøge pågældende dopaminudløsende situation på ny. Dopamin er derfor også en væsentlig neurotransmitter for vanemæssig adfærd og afhængighed.

Tilstrækkelig dopamin er med til at styre vores blodtryk, stofskifte og fordøjelse og hjælper os til en bedre indlæring og koncentration, og det er et stof, der gør ting meningsfulde for os.

Lysten til noget sødt  styres af , tanken og troen på trangen til, at du har brug for noget sødt. Bunder meget  dybere i kroppen end vi kan tænke os til. Det er fordi vi ikke kender vores virkelige behov, hvad vi virkelige ønsker os og hvad vi har brug for.

Hvad fører os frem til dette vane tips.
Når dopaminniveauerne er for lave (eller for høje), kan det knibe med koncentrationsevnen  og hvor meget stress vi har i kroppen, der nedsætter nydelsen og lysten. Især hvis kombinationen er med lavenergi og depression – er ofte meget karakteristisk for et faldende dopaminniveau.
di
Din krop er smartere end du tror, den kan optimeres til mere nydelse i takt med din mæthed, af det du skal nyde.

Træn din nydelse og din opmærksomhed på din mad, og julens søde sager.

Gør det ved at registrere smagen, af det du spiser.

Spørg dig selv: hvad smager det af?

og hvor meget har jeg lyst til?

Mind dig altid om, det er der også i morgen, hvor du sagtens kan smage det igen med nydelse. Der ER ingen der slår dig over fingrene og råber nej, ikke mere.

`KUN DIN OVERBEVISNING, DU HAR TAGET MED FRA DINE FORÆLDRE’

Når du giver nydelsen en prioritet, vil din mæthed bedres og din kontrol stoppe. Du lærer stille og rolig dig selv, at føle din lyst og behov bedre.

Næste uges blogindlæg vil komme med opskrifter på dejlige lækkerier til mere nydelse.

Anneh-Mynte fra klinik mynte.

Måske vil du også synes om...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.