Hvad kan du selv gøre for at afbalancere din hud.

Hvad kan du selv gøre for balancere din hud

Skønhed og udstråling afhænger meget af, hvordan kroppen behandles. Mangel på de næringsstoffer, som udgør hudens byggesten, vil gøre huden slap, trist, glansløs, fedtet, rynket og gammel. For at huden ser attraktiv og levende ud, er det vigtigt med sunde livsstilsvalg – og et godt sted at starte er med de fødevarer, man indtager. Herunder følger gode råd til fødevarer, som giver sund og smuk hud.

 

DRIK VAND

At drikke vand er en af de bedste ting at gøre for at holde sin hud i form. Det holder huden fugtig, hvilket betyder, at fine linjer og rynker bliver mindre synlige. Desuden hjælper det cellerne med at optage næringsstoffer og slippe af med toksiner, ligesom at det hjælper blodets gennemstrømning, hvilket giver huden glød. Et generelt råd er at drikke 8 glas vand om dagen.

SELEN TIL HUDEN

Mineralet selen hjælper med at beskytte huden mod frie radikaler, som ellers medfører tegn på aldring, så som rynker og tør hud, vævsskade og sandsynligvis visse sygdomme. Selen kan muligvis også hjælpe med at forhindre hudkræft. Selen findes især i: Paranødder, champignoner, rejer, lam og fisk som snappere, torsk, hellefisk, tun og laks. Kogt oksekød, kalkun, østers, sardiner, krabber og pasta af fuldkornshvede indeholder også selen.

ANTIOXIDANTER FOR SUNDE CELLER

Antioxidanter reducerer og forebygger skader fra frie radikaler, og de beskytter bl.a. huden mod ældning og gør den strammere og pænere.

Antioxidanter findes i: Mange forskellige slags fødevarer, især rå kakao, samt farverige frugter og grøntsager som bær (især blåbær og acai), tomater, abrikoser, rødbeder, squash, spinat, sødkartoffel, mandariner, peberfrugter og bønner.

 

BEKÆMP FRIE RADIKALER MED COQ10

Kroppen danner det vigtige antioxidant, Coenzym Q10 (CoQ10), men produktionen af CoQ10 falder med alderen. CoQ10 er involveret i dannelsen af energi og hjælper cellerne med at fungere. CoQ10 findes i: Fisk som laks og tun, fjerkræ, organkød som lever, samt fuldkorn. Anvendelsen af hudprodukter med CoQ10, kan muligvis hjælpe med at blødgøre rynker og andre tegn på aldring.

A-VITAMIN TIL REPARATION AF HUDEN

A-vitamin er godt mod tør, skællende hud. A-vitamin findes især i: Appelsiner, gulerødder og cantaloupe-melon er fyldt med A-vitamin. Det findes desuden i abrikoser, grønne bladgrøntsager, æg og fedtfattige mejeriprodukter og brændenælde. Hudplejeprodukter med A-vitamin kan muligvis mindske rynker og brune pletter. Disse produkter, som kaldes retinoider, er almindelige receptpligtige behandlinger mod akne og andre problematiske hud tilstande.

C-VITAMIN TIL OPBYGNING, NYDANNELSE

OG BESKYTTELSE AF HUDEN

C-vitamin er vigtigt for opbygning og nydannelse af alt væv i koppen, herunder bindevæv og hud. Desuden kan solen være hård ved huden, og her kan C-vitamin virke beskyttende, ligesom at det hjælper med at reducere solskader på kollagen og elastin, der hjælper til at gøre huden mere fast. C-vitamin findes især i: Camu-camu, rød peber, citrusfrugter, papaya, solbær, kiwier, abrikoser, broccoli, rosenkål, grønne bladgrøntsager, løg og brændenælde.

E-VITAMIN TIL AT FREMME HUDENS SUNDHED

En anden antioxidant, som kan hjælpe med at redde huden fra solskader og inflammation, er E-vitamin. E-vitamin kan udligne fine linjer i huden, reparere bindevævet og er fantastisk for kredsløbet. E-vitamin findes især i: Oliven og olivenolie, andre vegetabilske olier, nødder, frø, avocado, spinat, asparges og grønne bladgrøntsager.

SPIS SUNDE FEDTSTOFFER

Omega-3 og omega-6 er livsvigtige fedtstoffer, som indgår i cellemembranerne og holder vævet blødt og smidigt. De gavner hudens naturlige oliebarriere og holder tørhed, pletter og andre urenheder væk. Essentielle fedtsyrer som disse hjælper til at huden syner glattere og yngre. Gode kilder til essentielle fedtsyrer er især: Hvedekimsolie, hørfrøolie, hampefrøolie, olivenolie, rapsolie, chiafrø, valnødder, grønne og blågrønne alger og fisk (fx laks, sardiner og makrel). Bladgrønt er også en god kilde til både omega-3 og -6.

NB: Hver gang en typisk dansker spiser 1 del fiskeolie, så indtager han/hun 9-10 dele planteolier. Vær derfor opmærksom på, at få nok omega-3 ift. omega-6, da forholdet optimalt set er tæt på 1:1. Omega-6-fedtstofferne bliver først et problem, når man spiser mange flere af dem end af omega-3.

GODE OLIER TIL EN SMUK HUD

Nogle olier indeholder mere end essentielle fedtsyrer. Gode kvalitetsolier, som fx ekstra jomfruolivenolie og kold- eller ekspressions-presset olie, fremstilles mere skånsomt og simpelt end mange andre slags olier. De kan derfor have bevaret flere næringsstoffer, som er gode for din hud. Disse olier kan også hjælpe med at smøre huden indefra og få den til at se og føles sund.

Fjern samtidigt alle de dårlige fedtsyrer fra kød og mælkeprodukter, og undgå enhver form for brankede fedtstoffer og hærdet fedt, som findes i færdigretter, slik og kager.

GRØN TE – ANTIOXIDANTER I EN KOP

Grøn te er muligvis det tætteste, man kommer på en magisk drik for huden. Det hjælper med at forhindre inflammation, nedsætter DNA-beskadigelse, og kan endda hjælpe med at forhindre solforbrænding af huden. Grøn te kan bl.a. laves med teblade eller pulver og drikkes, eller tilsættes i diverse retter. Det findes desuden i forskellige kosmetik- og plejeprodukter.

 

SILICIUM

Silicium stimulerer dannelsen af proteinerne kollagen og elastin, der bl.a. bevarer elasticiteten i bindevæv, hud, årevægge og negle. Siliciumrige fødevarer er især: Padderokke, brændenælde, bladgrønt (kål, spinat, romaine, skvalderkål osv.), hvedegræs, byggræs, alfalfa, tomater, radisser, alfalfa, agurk, rød peberfrugt.

SVOVL

Svovl findes i høj grad i vores hud og brusk, og det er en vigtig del af keratin, som danner vores hud, hår og negle. Svovl kaldes også for skønhedsmineralet, og det giver glød og teint og er essentielt for dannelsen af bindevævet. MSM4 er en organisk svovlforbindelse, som er vigtig for hudens spændstighed samt bindevæv, hår og negle. MSM modvirker bl.a. aldersændringer i huden og fremmer hudens heling, modvirker ar, strækmærker, akne, inflammation i huden (fx eksem og psoriasis), strammer bindevævet op og gør vævet fastere.

Svovlrige fødevarer er især: Ruccola, blågrønne alger, hampefrø, kål, broccoli, rosenkål, sennepsblade, løg, hvidløg, chili, radise, sennep, brøndkarse, spirulina, græskarkerner og aloe vera. Voksne starter med 2 g to gange dagligt, evt. stigende til 5 g to gange dagligt.

ZINK

Zink er et livsvigtigt spormineral og antioxidant, som via enzymforbindelser hjælper huden med at nedbryde gammelt kollagen og opbygge nyt. Zink er essentiel for fornyelsen af hudcellerne, og mineralet forebygger strækmærker, rynker og aldringstegn. Desuden regulerer zinkproduktionen af talg og reducerer overflødigt hudfedt, og dens antibakterielle effekt holder huden i balance. Zinkrige fødevarer er især: Birkes, pekannødder, græskarkerner, cashewnødder, pinjekerner, macadamianødder, solsikkekerner, sesam, spinat, kokos, spirulina, tang og brændenælde.

B3-VITAMIN OG B6-VITAMIN

B3-vitamin (niacin) og B6-vitamin (pyridoxin) er vigtige for nydannelse af hudcellerne og hudens funktion i det hele taget. Mangel på disse vitaminer har sammenhæng med forskellige typer eksem og hudsygdomme.

NB: Da man ikke må tage tilskud af blot et eller to B-vitaminer alene, skal man også tage et B-vitamin kompleks (stærke B-vitaminer) eller sammen med en multivitamin- og mineraltablet.

KÆMPENATLYSOLIE (GLA)

Kæmpenatlysolie indeholder den essentielle fedtsyre gamma-linolensyre (GLA). GLA kan fremme dannelsen af gode eikosanoider, der reducerer betændelsesreaktioner i kroppen, og GLA er en vigtig fedtsyre for god hudfunktion.

KOLLAGEN

Kollagen er et uopløseligt protein i muskler, bindevæv, sener, hud og knogler hos pattedyr, fugle og fisk. Kollagen er det stof, som holder kroppen sammen. Det danner et ”stillads” til at give styrke og struktur. Kollagen har god dokumenteret effekt på led, brusk, slimhinder og huden.

Kh. Anneh-Mynte

 

 

 

 

 

Måske vil du også synes om...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.